توهم کودک آزاری در اتاق تاریک

نگاهی به فیلم «اتاق تاریک» ساخته روح الله حجازی

موضوع فیلمِ «اتاق تاریک» موضوع تازه ای در سینمای ایران است: “کودک آزاری”. فیلم، ایده داستانی جذابی دارد که متاسفانه در اجرا با پرداختی ضعیف و باسمه ای نابود می شود. هاله، مترجم روشنفکرِ داستان می خواهد خودکشی کند، فرهاد از بلندی و سگ می ترسد، فرهاد از هاله چندین سال کوچک تر است و  بارها روی این موضوع تأکید می شود، هاله و فرهاد انگار به هم شک دارند و شاید خیانت هم می کنند…… همه این ها چه ارتباطی به قصه اصلی دارد؟ چرا فیلمساز مدام از این موضوع به آن موضوع می پرد؟ چرا فرهاد در محیط بیرون از منزل با هاله رابطه رمانتیک و صمیمی دارد و این دو در خانه به هم لحظه به لحظه نیش و کنایه می زنند و حتی جدا از هم می خوابند؟

زوج جوان فیلم (با بازی ساعد سهلی و ساره بیات)، شیمی بدی با هم دارند و این نچسب بودن ارتباطی با اختلاف سنی آن ها که به خاطر آن چندین بار جر و بحث هم می کنند ندارد. در سکانس پایانی که قرار است گره گشایی شود، عدم هماهنگی تیم بازیگران و بازی تصنعی آن ها، ته مانده تلاش حجازی برای جمع و جور کردن قصه فیلمش را ناکام می گذارد. خب حالا همگی متوجه شده ایم به پسر بچه قصه تجاوز نشده است. خب که چی؟ یک ساعت و نیم تصویر دیده ایم که برسیم به عقده های کودکی فرهاد که این است دلیل ترسش از بلندی و سگ که در کودکی آسیب دیده؟

اگر دست و بال فیلمساز برای وارد شدن به موضوع آزار جنسی که تا کنون از تابوهای سینمای ایران بوده بسته نبود، آیا می شد به یک پایان بهتر و به یک فیلم منطقی تر رسید و نه این پایان ساده انگارانه؟. ما در فیلم کودک آزاری می بینیم اما آزار جنسی که مخاطب تا انتهای فیلم تصور می کند نه و این می شود فریب دادن تماشاچی.

موسیقیِ پر از تعلیقِ کارن همایونفر در خدمت فضاسازی و حس و حال این تریلر روانکاوانه است و در تماشاچی دلهره و نگرانی ایجاد می کند اما پایان بندی فیلم، انتظارِ تماشاگر را برآورده نمی کند و او احساس می کند که رو دست خورده و از کودک آزاری از نوع جنسی اش که فیلمساز دائم نشانه هایش را در فیلم می گذارد، خبری نیست و همه چیز توهمی بیش نبوده است. بازیگر خردسال فیلم از ساعد سهیلی و بقیه بهتر بازی می کند.

اگر ضعف های فیلمنامه را نادیده بگیریم، «اتاق تاریک» نشان از کارگردانی مسلط به صحنه پردازی و میزانسن دارد. همینطور فضا سازی وهمناک فیلم که به کمک فیلمبرداری و نورپردازی درست پیمان شادمان فر ساخته شده است.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

15 − چهار =