رومن پولانسکی و ماجرای دریفوس

به دنبال ایجاد تغییراتی در قوانین کمیته اسکار سینمای فرانسه، رومن پولانسکی، کارگردان برجسته لهستانی تبار این فرصت را خواهد داشت تا با فیلم جدیدش «یک افسر و یک جاسوس»، به عنوان نماینده سینمای فرانسه در بخش فیلم های خارجی غیر انگلیسی زبان اسکار ۲۰۲۰ رقابت کند. پیش از این قوانین اسکار فرانسه فیلم‌ها را ملزم می‌کرد برای واجد شرایط شناخته شدن برای رقابت در جوایز اسکار دوره کامل اکران خود را حداکثر تا ۳۰ سپتامبر به پایان برسانند و به همین دلیل بسیاری از آثار برجسته سینمای فرانسه که در پاییز و زمستان اکران می‌شدند نمی‌توانستند شرایط لازم را برای حضور در جوایز اسکار کسب کنند. آکادمی اسکار در سال گذشته در سایه جنبش #MetooT، «‌رومن پولانسکی» را بر اساس استانداردهای اخلاقی این نهاد سینمایی اخراج کرد اما پولانسکی چندین بار به این تصمیم اعتراض کرده است. «پولانسکی» ۴۰ سال است به سبب اتهام تجاوز به دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ از ترس محاکمه سنگین از آمریکا فرار کرده و به این کشور بازنگشته است. وی بعد از مهاجرت از لهستان به آمریکا، برخی از بهترین فیلم های کارنامه سینمایی اش مثل بچه رزمری و محله چینی ها را در آمریکا ساخته است. پولانسکی پس از اعتراف به جرم تجاوزش در سال ۱۹۷۷ میلادی، ۴۲ روز را در زندانی در ایالت کالیفرنیا سپری کرد و سپس آزاد شد؛ اما در سال ۱۹۷۸ زمانی که یک قاضی در تلاش بود مجدداً پرونده او را به جریان بیاندازد و مجازاتی سنگین برای او صادر کند به فرانسه گریخت. این کارگردان برنده اسکار در سال ۲۰۰۹ در سوئیس دستگیر شد و ۱۰ ماه را در حصر خانگی به سر برد اما دولت سوئیس در نهایت تقاضای دولت آمریکا مبنی بر استرداد «پولانسکی» را نپذیرفت و او را آزاد کرد. آمریکا در سال ۲۰۱۵ از دولت لهستان نیز خواست تا «پولانسکی» را تحویل دهد اما دادگاه عالی این کشور اعلام کرد او دوران محکومیت خود را با توافق طرفین دعوا گذرانده است و در نهایت «سامانتا گیمر» شاکی این پرونده خواستار پایان دادن به این پرونده شد.

فیلم «یک افسر و یک جاسوس»، جدیدترین ساخته پولانسکی برای تعدادی از خریداران بین‌المللی در بازار جشنواره فیلم کن امسال به نمایش گذاشته شد. گویا برای دعوت خریداران به تماشای این فیلم در بازار جشنواره کن از ایمیل‌هایی با عنوان “محرمانه” استفاده شده است. «ژان دوژاردن» بازیگر فرانسوی نقش دریفوس با حضور در جشنواره کن در معرفی این فیلم جدید به خریداران بین‌المللی در کنار «آلن گلدمن» تهیه‌کننده این فیلم حضور داشت اما «رومن پولانسکی» به عنوان کارگردان در این رویداد غایب بود.

فیلم جدید پولانسکی که احتمالاً در جشنواره ونیز ۲۰۱۹ رونمایی خواهد شد ماجرای زندگی واقعی «آلفرد دریفوس»، افسر ارتش فرانسه است که به اشتباه و به جرم جاسوسی برای آلمان‌ها در دهه ۱۸۹۰ میلادی محکوم شد و پس از گذشت چند سال بی‌گناهی‌اش به اثبات رسید. تاکنون همه آثار «پولانسکی» در اروپا اکران شده و فیلم جدید «یک افسر و یک جاسوس» نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. با این وجود کمپانی‌های آمریکایی علاقه‌ای به این فیلم نشان ندادند چرا که معتقدند اکران آن در مقطع کنونی در آمریکا غیرممکن است. چندی پیش نیز چند اتهام جنسی جدید علیه «پولانسکی» مطرح و موجب شد بحث اتهام‌های جنسی علیه او دوباره داغ شود.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

twelve − three =