صدف طلایی فستیوال سن سباستین برای فیلم اسپانیایی «میان دو آب»

شصت و ششمین دوره فستیوال جهانی فیلم سن سباستین اسپانیا، شب گذشته (۲۹ سپتامبر) با معرفی برندگان فستیوال به کار خود پایان داد. فیلم «میان دو آب» (Between Two Waters -Entre Dos Aguas ) ایساکی لاکوئستا (Isaki Lacuesta) از اسپانیا، جایزه صدف طلایی سن سباستین را بدست آورد.

Silver Shell For Best Director Benjamín Naishtat Rojo

الکساندر پین، رئیس هیات داوران بخش مسابقه اصلی این فستیوال درباره اهدای این جایزه گفت: “اعضای هیئت داوران به اتفاق آرا فیلم «میان دو آب» ساخته ایساکی لاکوئستا را به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره برگزیده‌اند. به گفته الکساندر پین، «میان دو آب» یک پرتره اجتماعی است که بیننده را به درون زندگی قهرمانانش دعوت می‌کند. «میان دو آب» داستان دو برادر است که پس از سال‌ها جدایی دوباره یکدیگر را ملاقات می‌کنند. یکی از آنها مدت‌ها در زندان بوده و دیگری در ارتش خدمت می‌کرده است.
جایزه بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران فستیوال به فیلم «روز دیگر زندگی» ساخته مشترک رائول دلافونته و دیمین ننوف رسید.

Rojo

اما بیش‌ترین جوایز این فستیوال در شب اختتامیه این بزرگ ترین رویداد سینمایی اسپانیا، به فیلم «قرمز» (Rojo) ساخته بنجامین نایشتت کارگردان جوان آرژانتینی تعلق گرفت. این فیلم توانست سه جایزه اصلی فستیوال سن سباستین یعنی جایزه بهترین کارگردان، بهترین فیلمبردار برای پدرو سوتلو و بهترین بازیگر مرد برای داریو گرندینتی را به دست آورد. بنجامین نایشتت، کارگردان آرژانتینی این فیلم که قبلا فیلم های «تاریخ ترس» و «جنبش» را ساخته بود، هنگام دریافت این جایزه به سست و ناپایدار بودن صنعت سینمای آرژانتین حمله کرد و گفت «با این جایزه همه درباره چگونگی عملکرد سینمای آرژانتین می‌نویسند اما واقعیت این است که وزارت فرهنگ آرژانتین هفته گذشته بسته شد.» او همچنین در ادامه اعتراض خود به سیاست فرهنگی دولت آرژانتین گفت: «فرهنگ بخشی از شان و منزلت انسانی است شما نمی‌توانید با آن معامله کنید.»

«قرمز»، داستان مرد غریبه ای است که وارد یک شهری کوچک در یکی از استان های آرژانتین می شود. در یک رستوران او به سراغ مردی که وکیل مورد احترامی است می رود و به او توهین می کند. مشتریان رستوران عصبانی شده و مرد را تحقیر کرده و از رستوران بیرون می اندازند. مرد شب برای گرفتن انتقام به سراغ وکیل و زنش سوزانا می رود و داستان پیچیده و پر رمز و رازی آغاز می شود.
جایزه بهترین فیلمنامه به طور مشترک به فیلمنامه های «یک مرد وفادار» نوشته لویی گرل و ژان کلود کریر و «یولی» نوشته پل لاورتی اهدا شد. در شب اختتامیه فستیوال، سینماگران برنده از فرصت استفاده کردند و وقتی پشت بلندگو قرار گرفتند در سخنرانی‌های خود به اعتراض و طرح مسائل سیاسی و اجتماعی پرداختند. پل لاورتی، فیلمنامه‌نویس اسکاتلندی و یار همیشگی کن لوچ و نویسنده فیلمنامه های «بادی که بر مرغزار می‌وزد» و «اینجانب، دانیل بلیک»، نیز زمان دریافت جایزه بهترین فیلمنامه که برای فیلم «یولی» ساخته همسرش بدست آورد، به سیاست های جنگ طلبانه ایالات متحده آمریکا و اسرائیل حمله کرد. او رهبران این کشورها را «اراذل» خواند و به عنوان کسانی نام برد که از تحریم‌ها علیه کوبا حمایت می‌کنند.

Special Jury Prize: Alpha, The Right To Kill/Brillante Mendoza (Phillipines)

جایزه ویژه هیئت داوران فستیوال به فیلم «آلفا، حق کشتن» به کارگردانی بریلانته مندوزا از فیلیپین رسید. پیا جلتا برای بازی در فیلم «نقطه کور»، صدف نقره ای بهترین بازیگر زن را کسب کرد و داریو گراندینتی برای بازی در فیلم «قرمز»، صدف نقره ای بهترین بازیگر مرد را به دست آورد. در بخش جنبی فستیوال نیز هیروشی اکویاما، فیلمساز ژاپنی، جایزه کارگردان نو را برای فیلم «حضرت عیسی» به عنوان نخستین فیلمش در مقام کارگردان بدست آورد. این جایزه ارزشی معادل ۵۸ هزار دلار دارد که به کارگردان و پخش کننده فیلم در اسپانیا تعلق می گیرد. همچنین کلر دنی، کارگردان زن برجسته فرانسوی، برای فیلم «زندگی پرتجمل» که نخستین فیلم انگلیسی زبان اوست، جایزه فیپرشی (انجمن بین المللی منتقدان فیلم) را دریافت کرد.

Blind Spot

فستیوال فیلم سن سباستین امسال طی مراسمی که در سینمای کورسال سن سباستین برگزار شد از دنی دویتو بازیگر، کارگردان و تهیه کننده آمریکایی به پاس یک عمر فعالیت حرفه‌ای هنری تجلیل و جایزه نمادین «دونوستیا» به او اهدا شد. دویتو هنگام دریافت جایزه گفت: “به او گفتم من حتی موضوع داستان فیلم را هم نمی‌خواهم بدانم. فقط آن را بنویس و برای من بفرست!”
دویتو در کنفرانس مطبوعاتی‌ای که قبل از مراسم برگزار شد، گفت که این اولین سفر او به شهر ساحلی سن سباستین در شمال اسپانیا بوده است. دویتو همچنین گفت که به دریافت این جایزه افتخار می کند. او صحبت های خود را با ذکر خاطره‌ای از اوایل دهه ۹۰ ادامه داد؛ زمانی که به او فیلمنامه‌ای پیشنهاد شده بود تا ضمن مطالعه، تهیه کنندگی آن را بر عهده بگیرد. دویتو گرچه تحت تاثیر آن اثر قرار می‌گیرد اما به دلیل کمبود زمان موفق به همکاری مشترک و تهیه آن فیلم نمی‌شود. در حقیقت او آن روز کوئنتین تارانتینو را ملاقات کرده بود که نگارش فیلمنامه «سگ‌های انباری» را به تازگی پایان برده بود. دویتو گفت که همان جا به تارانتینو اعلام کرده است که کار بعدی او را بی‌آنکه مطالعه کند قبول می‌کند. این ملاقات به تهیه فیلم بعدی تارانتینو یعنی «پالپ فیکشن»(داستان عامه‌پسند) منجر شد.


از دویتو همچنین فیلم انیمیشن «پاکوچولو» درفستیوال سن سباستین نمایش داده شد. از او همچنین درباره فیلم «دامبو» آخرین پروژه مشترکش با تیم برتون، دوست و همکار قدیمیش سوال شد.
فستیوال سن سباستین همچنین از جودی دنچ، بازیگر برجسته بریتانیایی نیز تقدیر کرد. شصت وششمین دوره فستیوال فیلم سن سباستین روز یکشنبه ۲۳ سپتامبر با نمایش فیلم «اوقات بد در ای‌ال رویال» ساخته درو گادرد با بازی جف بریجز، داکوتا جانسن و کریس همسورث به کار خود پایان داد.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

12 + six =