حضور گسترده مستندسازان ایرانی در فستیوال مستند ایدفا

سی و دومین دوره فستیوال بین المللی فیلم های مستند آمستردام(ایدفا) در تاریخ 20 نوامبر با نمایش فیلم مستند «سایه های بی خورشید» ساخته مهرداد اسکویی آغاز به کار می کند. این فیلم درباره پنج زن جوان ایرانی است که همگی شوهر، پدر یا برادر شوهر(یا شوهر خواهر) خود که آن ها را مورد آزار جنسی قرار داده اند، به قتل رسانده و در زندان در انتظار مجازات به سر می برند.

مستند «خلاف جهت عقربه‌های ساعت» ساخته جلال وفایی نیز نماینده دیگر سینمای ایران است که در بخش مسابقه مستندهای نیمه بلند ایدفا رقابت می کند. این  فیلم درباره ساعت سازی در شهر همدان است که دیدگاه سیاسی او نسبت به دوران جوانی اش، تفاوت زیادی پیدا کرده است .

امسال محسن مخملباف، یکی از داوران بخش رقابتی اصلی جشنواره مستند آمستردام است. فیلم مستندی از مخملباف با نام «یک لحظه معصومیت» در بخش «Focus» جشنواره به نمایش درمی آید. یکی از ویژگی های این دوره ایدفا، حضور قابل توجه زنان فیلمساز است. 64 درصد از فیلم های بخش مسابقه امسال متعلق به زنان فیلمساز است. اوروا نایبریا، مدیر هنری جشنواره ایدفا که دومین سال ریاست اش بر ایدفاست، درباره تقسیم جنسیتی کارگردانان مستند در ایدفا گفت: «ما در مسیر درست خود قرار داریم. دستیابی به یک برنامه منصفانه تر خیلی راحت تر از آن چیزی بوده است که به نظر می رسید باشد. ما فقط بایستی هدف هایمان را در ذهن مان در نظر بگیریم. فیلم های برجسته ای که امسال به ما معرفی شده اند، یادآوری فروتنانه ای است که ما در حضور فیلمسازان زن استثنایی هستیم.»

امسال دوازده فیلم در بخش مسابقه فستیوال برای دریافت جایزه بهترین فیلم مستند ایدفا با هم رقابت می کنند. یکی از این فیلم ها، فیلم «من راه می روم» ساخته “یورگن لت”، مستند ساز پیشرو و اکسپریمنتال اهل دانمارک است که درباره ترومای روانی خود که از زلزله بزرگ هاییتی جان سالم به در برده ساخته است.

سایر فیلم های بخش رقابتی شامل داکیو درامای «اروپا؛ بر اساس یک داستان واقعی» از کارگردان رواندایی مقیم بریتانیا، کیوا روهوراهوزا است که پیش تر به خاطر فیلم « ماده خاکستری مغز» اش شناخته شده بود و برنده جوایز متعددی از جمله نشان ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلمساز نوظهور در جشنواره فیلم ترایبکا در سال 2011  و نشان ویژه هیئت داوران جهانی در فستیوال فیلم ورشو 2011 شده است. فیلم در مورد یک مثلث عشقی عجیب است که در بحبوحه تنش های نژادی در لندن شکل گرفته است. فیلم «بیا حرف بزنیم»” ساخته ماریان خوری، فیلمساز و تهیه کننده مصری، مکالمات صمیمانه اش با دخترش سارا(و همکار فیلمسازش) را به تصویر می کشد. و «در یک نجوا» ساخته هیدی حسن و پاتریشیا پرز فرناندز، داستان دو فیلمساز مهاجر کوبایی را روایت می کند که اشتیاق شان برای فیلمسازی آن ها را بعد از سال ها دوری دوباره به هم می رساند.

سینمای مستند ایران امسال در ایدفا حضور پررنگی دارد، علاوه بر فیلم های مهرداد اسکویی و جلال وفایی که در بخش اصلی مسابقه مستند به نمایش درمی آیند، در بخش غیررقابتی «Luminous» ایدفا نیز سه فیلم مستند دیگر ایرانی یعنی «فقدان» به کارگردانی فاطمه ذوالفقاری، «تارهای ممنوعه» ساخته حسن نوری (محصول مشترک ایران و افغانستان) و «کاغذپاره‌ها» به کارگردانی بهزاد نعلبندی حضور دارند. در بخش رقابتی مستند کودک و نوجوان نیز فیلم مستند «آشو» ساخته جعفر نجفی از ایران به نمایش درمی آید. مستند «برای آنها که می‌خواهند، راه ها باز است» به کارگردانی «پائولین اولتیتن» نیز محصول مشترک ایران، روسیه و هلند است که در بخش “آخر هفته هنر آمستردام” نمایش خواهد داشت. «Nerd- Funk» نیز عنوان مستندی ساخته مشترک علی اسلامی و مملی شفاهی، به عنوان محصول مشترک هلند، فرانسه و ایران در بخش رقابتی لابراتوار مستند (Doc Lab) حضور دارد.

همچنین مستندی از پسر آندره تارکوفسکی که درباره پدرش ساخته در بخش لومینوس ایدفا نمایش داده می شود.

 فیلم های مستند بخش مسابقه امسال ایدفا عبارتند از:

«اروپا، بر اساس یک داستان واقعی» (رواندا-انگلستان-سوئیس)

کارگردان: کیوا روهوراهوزا

یک فیلم هایبرید (مستند-داستانی) که در لندن توسط یک کارگردان اهل رواندا ساخته شده است و درباره یک مرد نیجریه ای مرموز، معشوق انگلیسی اش و شوهر سفید پوست معشوق اش است که در برابر پس زمینه ای از تنش های نژادی و اجتماعی فزاینده ساخته شده است.

ایمان(ایتالیا)

کارگردان: والنتینا پدیسینی

اعضای فرقه یک صومعه ایتالیایی به سختی در حال تلاش و آموزش هستند تا بتوانند با شر مبارزه کنند. فیلم درباره آزاداندیشی و سرسپردگی کور به یک اندیشه و یک نوع زندگی ایزوله است.

من راه می روم(دانمارک)

کارگردان: یورگن لت

یورگن لت، فیلمساز، روزنامه نگار ورزشی و شاعر، از زلزله مهیب هائیتی جان سالم به در برد اما از آن زمان تاکنون زندگی اش رنگ آرامش به خود ندیده است. این فیلم، یک مستند شخصی جذاب در مورد مواجهه با پیرمردی است که هنوز شوق زندگی دارد و آرزوهایش برآورده نشده است.

در یک نجوا(اسپانیا-فرانسه-سوئیس-کوبا)

کارگردانان: هیدی حسن، پاتریشیا پرز فردیناندز

پاتریشیا و هیدی حسن که بهترین دوست همدیگر هستند وقتی که از کوبا به اروپا مهاجرت می کنند ارتباط شان قطع می شود. سال ها بعد آن ها به هم نامه می نویسند و همدیگر را پیدا می کنند. این فیلم، روایتی زیبا، حساس و صریح از دو زندگی از هم گسسته است.

بیا حرف بزنیم(مصر)

کارگردان: ماریان خوری

مکالمه صمیمی یک مادر و دختر دربارۀ هویت و زندگی مدرن. صحنه های گفتگو با تصاویری از آرشیو خانوادگی و بریده هایی از فیلم های اتوبیوگرافیکالِ دایی مادر یعنی یوسف شاهین، سینماگر بزرگی مصری درهم آمیخته می شود.

La Mami (مکزیک- اسپانیا)

کارگردان: لورا هِرِرو گاروین

دونا الگا بیش از چهل سال در دنیای شبانه مکزیکو سیتی کار کرده. حالا او سرپرست سرویس بهداشتی زنان در کاباره باربا آزول است—یک پناهگاه امن در دنیای شباهنگاهی که در حال تغییر است.

مادر و پسر(آذربایجان)

کارگردان: هلال بایداروف

در یک روستا در آذربایجان، یک مادر به پسر بزرگسالش که هشت سال پیش خانه را ترک کرده است خوشامد می گوید. در ریتم آرام زندگی روستایی، سکوت های بازتابنده، روی مکالمات شخصی، فلسفی شان تاکید می کند.

مروارید بیابان(هند-کره جنوبی)

کارگردان: پوشپندرا سینگ Pushpendra Singh

متی دوازده ساله با سنت موسیقی کاستی (طبقاتی) منگانیار هند بزرگ شده است. هنگامی که به یک تور موسیقی جهانی می رود تبدیل به قهرمان دهکده هندی شان می شود. این سفر، برای این خواننده مستعد و جوان، راهی است برای پیدا کردن جایی که به آن تعلق دارد.

پانک ها (هلند)

کارگردان(ماسجا اومس)

یک پرتره صمیمانه و صادقانه از نوجوانانی که به طور موقت تحت نظارت و سرپرستی هستند و با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. مکالمات چالش برانگیزشان با یک مشاور، منجر به زندگی بهتری برای شان می شود اما گذشته شان آن ها را رها نمی کند.

سایه های بی نور(ایران-نروژ)

کارگردان: مهرداد اسکویی

تصویری از یک دارالتأدیب که زندگی نوجوانان ایرانی را به تصویر می کشد؛ جایی که گروهی از دختران نوجوان به جرم قتل یک عضو مرد از خانواده شان در زندان و منتظر حکم مجازات خود هستند. آنها در برابر دوربین، افکار، احساسات و تردیدهای خود را بیان می کنند.

دریای میان ما(کانادا)

کارگردان: مارلن ادویان

فیلمساز، مارلن ادویان، زندگی دو زن با دیدگاه هایی محکم را به تصویر می کشد که هر کدام در دو سوی متفاوت یک جنگ داخلی بزرگ شده اند. پرتره ای عمیق و متفکرانه از بیروت: شهری تکه پاره شده در یک منطقه انفجاری، با صلحی بی ثبات. 

گل های سایه(کره جنوبی)

کارگردان: سونگ-جون یی

رایان- هی کیم، اهل کره شمالی است اما از سال 2011  با وجود عدم تمایلش، در کره جنوبی زندگی می کن. بازگشت او به کره شمالی که دشمن کره جنوبی است برایش  مشکلات بسیاری را به وجود می آورد. فیلمی که تصورتمان درباره کره شمالی و جنوبی را دگرگون می کند.

سی و دومین فستیوال بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۲۰ نوامبر تا ۱ دسامبر (۲۹ آبان تا ۱۰ آذر) در آمستردام هلند برگزار می‌شود.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

15 − ten =