بیست و سومین فستیوال «شب های سیاه» تالین

نمایی از شهر خواب آلود ساخته فیلمساز ویتنامی دونگ لونگ دین
نمایی از شهر خواب آلود ساخته فیلمساز ویتنامی دونگ لونگ دین

بیست و سومین دوره فستیوال فیلم «شب های سیاه» تالین از 15 نوامبر تا اول دسامبر در استوونی برگزار می شود. در بخش مسابقه این فستیوال، 21 فیلم از کشورهای مختلف جهان از جمله فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار از ایران شرکت دارد. از میان این فیلم ها، هفت فیلم برای نخستین بار در این فستیوال به نمایش درمی آیند. یکی از این فیلم ها، تریلر روانشناختی «عضله» ( Muscle) از فیلمساز انگلیسی جرارد جانسون است که قبلا فیلم های تریلر ترسناک «تونی» و تریلر جنایی «کفتار» را ساخته است. آخرین فیلم او قصه مردی را روایت می کند که در تلاش است ازطریق تمرینات فیزیکی، زندگی اش را به وضعیت عادی برگرداند اما  بعد از ملاقات با یک معلم غیر عادی ورزش با حوادث غیر منتظره ای مواجه می شود.

جرارد جانسن کارگردان فیلم های عضله و کفتار

همچنین فیلم «سردترین بازی» ساخته لوکاس کوسمیچکی، اولین نمایش بین المللی خود را در این فستیوال خواهد داشت. این فیلم یک تریلر جاسوسی مربوط به دوران جنگ سرد با بازی بیل پولمن است که به عنوان قهرمان سابق شطرنج آمریکا جذب حرفه جاسوسی می شود. درام روانشناختی برزیلی «حجم مرده» ساخته کائو تِلولیس نیز نخستین نمایش جهانی خود را در تالین خواهد داشت. این فیلم در برشی کوتاه از زمان، قصه یک معلم جوان را روایت می کند که تلاش می کند پرونده عجیب یک دانش آموز کم حرف(لال) را با وجود مواجهه با اتهاماتی از جانب والدین اش حل کند.همچنین درام ویتنامی «شهر خواب زده» اولین نمایش اش در فستیوال شب های سیاه تالین خواهد بود. در این فیلم یک مرد جوان مجبور است به دنبال سه گانگستری باشد که تلاش می کنند در ساختمانی که او در سلاخ خانه آن به عنوان سلاخ کار می کند پنهان شوند. این دومین اثر دونگ لوونگ دین است که فیلم قبلی «پدر و پسر» او نمایش ویژه ای در بخش شب های سیاه فستیوال در سال 2017 داشت. فیلم دیگری که نخستین نمایش جهانی اش در تالین است، فیلم کمدی جاده ای دیمیتریس باولا با عنوان «تعقیب عجیب لورا دوراند» است که در آن دو دوست به دل جاده می زنند تا ستاره گمشده فیلم های پورن دهه نود را پیدا کنند. اولین فیلم باولا، این کارگردان یونانی یعنی «روز فرار» در فستیوال های زیادی از جمله فستیوال سارایوو و فستیوال ادینبرا در سال 2013 به نمایش درآمد.از سینمای فیلیپین، نخستین نمایش جهانی فیلم «Kalel 15» ساخته جان رابرس لانا از زاویه دید پسر کشیشی که مبتلا به اچ آی وی شده، نگاهی به فرهنگ جوانان امروز فیلیپین دارد. فیلم قبلی رابرس لانا با عنوان «بواکا» در سال 2012 در فستیوال تورنتو به نمایش در آمد. فیلم های «زیبا مردن» و «قصه های آرایشگر» او نیز در فستیوال بین المللی فیلم توکیو برنده جایزه شدند.

«سردترین بازی» ساخته لوکاس کوسمیچکی از روسیه

هکتور والدز سومین فیلم جهانی خود به نام «مالپاسو» Malpaso را در تالین نمایش می دهد. این فیلم از جمهوری دومینیک، قصه دو برادر دوقلو را دنبال می کند که زندگی آنها با یک اتفاق غم انگیز متحول می شود. فیلم قبلی والدز ( Melocotones)، برنده جایزه بهترین فیلم در فستیوال ریندنس شد.

فیلم «مردی از بیروت»، دومین فیلم کارگردان و نویسنده آلمانی، کریستوف گمپل ازفیلم های دیگر این فستیوال است. این فیلم، داستان یک قاتل حرفه ای نابینای لبنانی است که به طور ناگهانی پس از امتناع از کشتن یک دختر جوان، وجدان اش بیدار می شود. بازیگران این فیلم، سوزان ووست (Goodnight Mommy) و بلریم دستانی(Get low) هستند. اولین فیلم گمپل با عنوان The Antman در سال 2002 در فستیوال فیلم برلین بوده است.

فیلم «سیرک پرنده» ساخته فاتوس بریشا نیز اولین نمایش اش را در بخش «شب های سیاه» خواهد داشت. داستان آن در آستانه جنگ کوزوو اتفاق می افتد و گروهی از بازیگرانی را دنبال می کند که تصمیم می گیرند با الهام از مجموعه مانتی پیتون به آلبانی سفر کنند اما متوجه می شوند مایکل پیلین، خالق این مجموعه نیز به آنجا می آید.

فیلم «صداهای طلایی» ساخته ایوگنی رومن، یک رمانتیک کمدی است که قصه زوجی را روایت می کند که برای ده ها سال فیلم های شوروی را دوبله می کرده اند، اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به اسرائیل مهاجرت می کنند. تلاش برای بهره برداری از استعدادها و توانمندی هایشان در خارج از روسیه، منجر به یک سری ماجراهای ابزورد می شود. فیلم  قبلی ایوگنی رومن با عنوان «مرد درون دیوار» در فستیوال هایی از جمله روتردام در سال 2015 به نمایش درآمد.

درام ژاپنی «کونتورا» ساخته آنشول چاهان، انیماتور هندی تبار، زندگی نوجوانی را دنبال می کند که در جست و جوی یک گنج اسرارآمیز است که نشانی آن را در دفترچه خاطرات پدربزرگ اش که از جنگ جهانی دوم باقی مانده پیدا می کند.

بعد از برنده شدن جایزه فیپرشی در شهر گوادالاهارا، کارگردان مکزیکی آلوارو کوریل دِلکازو با درام ماریونت(عروسک خیمه شب بازی) به تالین می آید. داستان یک هنرمند خیابانی و یک گدای حرفه ای که با یک بازیگر خارجی بلندپرواز و یک کارگردان تئاتر مواجه می شوند که به دنبال فرصتی برای کار در مکزیکو سیتی اند. اولین فیلم دِ لکازو با عنوان «آکورازادو» ( Acorazado) در سال 2010 در فستیوال موریلیا به نمایش در آمد. این ها برخی از فیلم های بخش مسابقه فستیوال «شب های سیاه» تالین اند که برای برای جایزه بزرگ بهترین فیلم که شامل جایزه نقدی 10 هزار یورویی است رقابت می کنند.

فیلم های «هیولا» ساخته تام سالیوان از ایرلند، «دختری بدون دهان» ساخته کن ایورنول از ترکیه، «بازگشت به خانه» ساخته وین ونگ از کره جنوبی، «ملکه کولی ها» ساخته حسین تاباک از آلمان، «گاتربی» از اولریش تامسن از دانمارک و « از میان شیشه سیاه» ساخته کنستانتین لوپوشانسکی از روسیه، از فیلم های دیگر بخش مسابقه فستیوال تالین اند. رضا میرکریمی در سال 2016 رئیس هیئت داوران این فستیوال بوده است.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

twenty − fifteen =