نخل طلای افتخاری کن برای ژان لوک گدار

فیلم «کتاب تصویر» ساخته ژان لوک گدار نخل طلای افتخاری فستیوال فیلم کن را دریافت کرد. کیت بلانشت، بازیگر آمریکایی که ریاست هیئت داوران فستیوال کن امسال را به عهده داشت، از گدار به عنوان سینماگری که دائم و از نو سینما را تعریف می‌کند، یاد کرد.

آخرین فیلم گدار، کولاژ فشرده ای از کلیپ‌های آرشیوی، تصاویر خبری و فیلم‌های قدیمی است. گدار، صحنه‌هایی از فیلم های «آرواره‌ها»، «سرگیجه» و فیلم‌های دیگر را با تصاویر مستند و تکان‌دهنده ای از خشونت، جنگ و اعدام در ملاء عام تلفیق کرده است. هفتاد و یکمین فستیوال فیلم کن همچنین نمایی از فیلم «پی یرو خله» گدار با بازی ژان-پل بلموندو و آنا کارینا را به عنوان پوستر رسمی فستیوال کن استفاده کرد. «کتاب تصویر»، نهمین فیلم گدار بود که در فستیوال فیلم کن به نمایش درآمد. گدار که معمولا از حضور در کن خودداری می کند، امسال نیز به کن نرفت و از طریق اپلیکیشن فیس تایم آیفون، در کنفرانس مطبوعاتی کن شرکت کرد و با خبرنگاران و منتقدان به گفتگو پرداخت.

نخل طلای هفتاد و یکمین فستیوال فیلم کن به فیلم «دزدان فروشگاه» (Shoplifters) ، ساخته فیلمساز ژاپنی هیروکازو کوره ادا تعلق گرفت. این فیلم درباره یک خانواده از خلافکاران خرده‌پاست که سرپرستی دختربچه‌ای را که در خیابان پیدا کرده‌اند، به عهده می‌گیرند. این هفتمین حضور کوره-ادا در فستیوال کن است. او در سال ۲۰۱۳ با فیلم “مثل پدر، مثل پسر”، برندۀ جایزه ویژه هیئت داوران فستیوال فیلم کن شد. این پنجمین بار است که سینماگری ژاپنی برنده نخل طلای فستیوال کن شده است. اولین بار در سال ۱۹۵۴، تینوسوکه کینوگاسا برای فیلم «دروازه جهنم» نخل طلا را برای سینمای ژاپن به ارمغان آورد و پس از آن آکیرا کوروساوا در سال ۱۹۸۰ با فیلم «کاگموشا» برنده این جایزه شد و شوهی ایمامارو نیز دو بار در سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۹۷ با فیلم‌های «افسانه نارایاما» و «مارماهی» برنده نخل طلای بترین فیلم کن گردید.

جایزه بزرگ یا دومین جایزه مهم بخش مسابقه فستیوال کن به فیلم «کوکلاکس کلان سیاه‌پوست» ساخته اسپایک لی تعلق گرفت. فیلم جدید لی که تمی سیاسی و ضد آمریکایی دارد، مورد استقبال منتقدان و تماشاگران حاضر در کن قرار گرفت و تماشاگران دقایق طولانی برای آن دست زدند. این فیلم که در دهه هفتاد می گذرد، داستان یک کارآگاه سیاه‌پوست (با بازی جان دیوید واشنگتن) در کلورادو است که وارد انجمن محلی نژادپرستان کوکلاکس کلان می‌شود تا مانع عملیات آنها علیه سیاهان آمریکا شود.

پاول پاولیکوفسکی، کارگردان لهستانی تبار بریتانیایی نیز برای فیلم سیاه و سفید «جنگ سرد»، جایزه بهترین کارگردان فستیوال کن امسال را دریافت کرد. او سازنده فیلم زیبای «ایدا» است که در سال ۲۰۱۵ برنده اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی ‌زبان شد. «جنگ سرد» داستانی عاشقانه است که ماجرای آن در مزارع کشاورزی لهستان و کلوپ‌های موسیقی جاز در پاریس در فاصله سال های دهه ۴۰ تا ۶۰ روی می‌دهد و تا حدی بر اساس تجربیات شخصی پاولیکوفسکی و زندگی او در تبعید ساخته شده.

مارچلو فونته برای بازی در فیلم «داگمن» ساخته متیو گارونه، فیلمساز ایتالیایی، جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. این فیلم برداشتی آزاد از جنایتی هولناک است که در دهه هشتاد در شهر رم ایتالیا صورت گرفت و همه مردم شهر را تحت تأثیر قرار داد. مارچلو (با بازی فونته)، یک آرایشگر سگ است که در حومه شهر رم زندگی آرام و ساده‌ای دارد اما در پی حادثه ای به شکلی غیرمنتظره دست به خشونت می‌زند. متیو گارونه در سال ۲۰۰۸ برای فیلم «گومورا» که به نفوذ گسترده مافیا در جنوب ایتالیا می پرداخت، جایزه بزرگ هیئت داوران کن را دریافت کرد.

سامال یسلیامووا، بازیگر قزاقستانی برای بازی در فیلم «آیکا» ساخته سرگئی دوورتسوی از قزاقستان(کارگردان فیلم تولپن) برنده جایزه بهترین بازیگر شد. این فیلم درباره زنی به نام آیکا است که توانایی بزرگ کردن بچه تازه به دنیا آمده اش را ندارد چرا که بی‌کار و بی خانمان است.

جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «کفرناحوم» ساخته نادین لباکی؛ کارگردان و بازیگر لبنانی رسید. «کفرناحوم» که با استقبال زیاد تماشاگران در کن مواجه شد، مثل اغلب کارهای لباکی، فیلمی با درونمایه سیاسی و درباره کودکی است که از پدر و مادرش در دادگاه شکایت می‌کند. از لباکی قبلا فیلم «کارامل» در سال ۲۰۰۷ در بخش دو هفته کارگردانان فستیوال کن به نمایش درآمد. فیلم «الان کجا برویم؟» او نیز در سال ۲۰۱۱ در بخش نوعی نگاه کن حضور داشت.

سینمای ایران امسال با فیلم هایی از اصغر فرهادی و جعفر پناهی و دو فیلم کوتاه در بخش مسابقه و سینه فونداسیون، حضور پررنگی در کن داشت. فیلم اسپانیایی زبان «همه می دانند» ساخته اصغر فرهادی که به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن به نمایش درآمد، هیچ جایزه ای کسب نکرد. اما فیلم «سه رخ» ساخته جعفر پناهی موفق شد جایزه بهترین فیلمنامه را به صورت مشترک با فیلم «شاد مثل لازارو» ساخته آلیس رورواچر از ایتالیا دریافت کند. در فیلم «سه رخ»، جعفر پناهی و بازیگرش بهناز جعفری در نقش خودشان به عنوان کارگردان و بازیگر سینما بازی می کنند. پناهی در سال ۱۹۹۵ با فیلم «بادکنک سفید»، جایزه دوربین طلایی فستیوال فیلم کن را به دست آورد. او در سال ۲۰۰۳ نیز با فیلم «طلای سرخ»، برنده جایزه ویژه هیئت داوران بخش نوعی نگاه شد.

فیلم «سوختن» (Burning) ساخته لی چانگ-دونگ از کره که خیلی‌ از منتقدان آن را شایسته دریافت جایزه نخل طلای جشنواره کن امسال می‌دانستند، از فیلم های مطرحی بود که از سوی داوران بخش مسابقه نادیده گرفته شد. جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول نیز به فیلم بلژیکی «دختر» ساخته لوکاس هونت تعلق گرفت. این فیلم داستان یک ترنس سکچوال است که آرزو دارد یک بالرین شود. نخل طلای بهترین فیلم کوتاه به فیلم استرالیایی «همه این مخلوقات» ساخته چارلز ویلیامز رسید. فیلم «تاریکی» ساخته سعید جعفریان از ایران هم در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه کن شرکت داشت. فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» ساخته آرین وزیردفتری نیز در بخش‌ سینه‌فونداسیون جشنواره رقابت می کرد.

فیلم «مرز» (Border) ساخته علی عباسی، کارگردان ایرانی تبار مقیم دانمارک نیز موفق شد جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن امسال را از آن خود کند. فیلم «فارنهایت ۴۵۱» به کارگردانی رامین بحرانی، کارگردان ایرانی تبار آمریکایی نیز در بخش خارج از مسابقه فستیوال کن امسال شرکت داشت. این فیلم، بازسازی فیلمی به همین نام نوشته ری برادبری و ساخته فرانسو تروفو بود.

علاوه بر کیت بلنشت، آوا دوورنی کارگردان آمریکایی، دنی ویلنو کارگردان کانادایی-فرانسوی، کریستن استوارت بازیگر آمریکایی، لیا سدو بازیگر فرانسوی، چانگ چن بازیگر چینی، روبر گودیگیان کارگردان و تهیه‌کننده فرانسوی، کاجا نین خواننده اهل بروندی و آندری زویاگینتسف کارگردان روس، داوری بخش مسابقه فستیوال کن امسال را به عهد داشتند.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

twenty − 1 =