فیلم «پدر» برنده گوی بلورین جشنواره کارلو وی واری

جشنواره کارلو وی واری

فیلم کمدی-جاده ای «پدر» به کارگردانی مشترک کریستینا گروزوا و پتار والچانف، گوی بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم کارلووی واری را دریافت کرد. این فیلم که محصول مشترک بلغارستان و یونان است، ملودرامی خانوادگی دربارۀ مرد عکاسی است که در غم از دست دادن همسرش سوگوار است و پسر او تلاش می کند تا رفتار پدرش را پس از درگذشت همسرش مدیریت کند. این فیلم، چهارمین همکاری تیمی کریستینا گروزوا و پتار والچانوف به عنوان نویسنده وکارگردان است.

جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره نیز به فیلم «لارا» ساخته یان-اوله جرستر از آلمان رسید. «لارا»، دومین ساخته ژان اوله گرستر و یک درام روان‌شناسانه خانوادگی است که به رابطه یک مادر مقتدر و فرزندش می پردازد که نوازنده پیانوست و زن تلاش می کند تا او را برای شرکت در یک رستیال پیانو آماده کند. کورینا هارفوش، بازیگر نقش این زن، گوی بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره را دریافت کرد. هارفوش قبلا نیز در سال ۱۹۸۸ برنده همین جایزه یعنی بهترین بازیگر زن از جشنواره کارلووی‌واری شده بود.

جایزه بهترین کارگردانی جشنواره نیز به تیم میلانس از بلژیک برای فیلم «پاتریک» رسید که به بررسی موضوع وسواس می پردازد. هیئت داوران از جونا تروباس، کارگردان اسپانیایی برای کارگردانی فیلم «باکره آگوست» و آنتونیا گیسن، بازیگر «مردی از آینده» محصول مشترک شیلی و آرژانتین تقدیر کرد. گوی بلورین بهترین بازیگر مرد به میلان اوندریک برای بازی در فیلم «بگذار نور بتابد» اهدا شد. این فیلم، درامی خانوادگی  درباره پدری است که از کار در خارج مرزها به خانه برمی‌گردد و می‌بیند پسرش عضو یک گروه از جوانان افراطی و خشن است و او سعی می کند پسرش را از تعالیم این یک گروه خشن حفظ کند.

جایزه شرق از غرب این جشنواره که هر ساله به فیلمی از بلوک شرق سابق و خاورمیانه تعلق می‌گیرد، امسال به فیلم «گاو نر» از روسیه اهدا شد که اقتباس از داستانی جنایی نوشته بوریس آکوپوف است. در این بخش همچنین از فیلم «افکارم سکوت است» ساخته آنتونیو لوکیچ (با همکاری والریا کالچنکو) از اوکراین تقدیر شد. گوی بلورین بهترین فیلم مستند جشنواره نیز به فیلمی از استونی- لیتوانی با عنوان «نامیرا» ساخته کِسینیا اوکاپکینا رسید که بررسی رفتار جوانان سیاسی در یک شهر صنعتی کمونیستی می‌پردازد. همچنین از فیلم چینی «رویای کنفوسیوسی» نیز تقدیر شد که داستان مادری را در برابر جریان آموزش آموزه‌های اخلاقی به فرزندش روایت می کند.

جشنواره کارلو وی واری امسال از جولین مور، پاتریشیا کلارکسون و ولادیمیر اسموتنی تقدیر به عمل آورد. جولین مور در فیلم های کارگردان های برجسته ای چون پل توماس آندرسون، آلفونسو کوارون و برادران کوئن بازی کرده و در سال ۲۰۱۴  جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «هنوز آلیس» دریافت کرد. ولادیمیر اسموتنی نیز از مهمترین فیلمبرادران سینمای چک است که از سبک‌های بصری متنوعی در آثارش بهره گرفته و هفت بار برنده جایزه شیر چک در فیلمبرداری شده است.

اشتپان هولیک، آنماری جاسیر، سرگی لوژنیتسا، آنجلیکی پاپولیا و چارلز تسون، داوری بخش مسابقه رسمی جشنواره کارلووی‌واری را به عهده داشتند.

جشنواره کارلو وی واری از معتبرترين جشنواره‌هاي جهان است و داراي چهار بخش رقابتي مسابقه اصلی، مسابقه از غرب به شرق، مسابقه فوروم و مسابقه فيلم هاي مستند و همچنين چهار بخش جنبي افق‌ها، خارج از مسابقه، نوعي نگاه و بخش ويژه است. امسال در بخش مسابقه کارلو وی واری، فیلم ۱۲ فیلم از جمله «پدر» (کریستینا گروزاوا و پیتر والچنوف)، خواهر ناتنی (دامین کوزول- اسلوونی)، بی‌تفاوتی زیبا (کیوانچ سزر- ترکیه)، «باکره آگوست» (جوناس تروئبا-اسپانیا)، «لارا» (ژان اوله گرستر-آلمان)، «بگذار آن‌جا روشن باشد» (مارکو اسکوپ-اسلواکی)، «مردی از آینده» (فیلیپ ریوس-شیلی)، «باد موسمی»(هونگ چائو-انگلیس)، «پرتره موزائیکی» یی‌ژیانگ ژای-چین)، «قصیده‌ای برای هیچ‌چیز» (دیون بالتازار-فیلیپین)، «پاتریک» (تیم میلانتس-بلژیک) و «به سوی ستاره‌ها» ساخته «مارتا استفنز»  از آمریکا)، برای کسب جایزه گوی بلورین بهترین فیلم جشنواره رقابت داشتند.

امسال هیچ فیلمی از ایران در این جشنواره حضور نداشت در حالی که در سال های گذشته فیلم «امیر» ساخته نیما اقلیما،  «هجوم» ساخته شهرام مکری، «چیزهایی هست که نمی دانی» ساخته فردین صاحب زمانی، «بیست» ساخته عبدالرضا کاهانی، «۳ رخ» ساخته جعفر پناهی و «همه می‌دانند» ساخته اصغر فرهادی در این جشنواره شرکت داشتند. فيلم «وقت داریم حالا» ساخته عبدالرضا كاهاني به عنوان محصولي از كشور فرانسه در بخش رقابتي فوروم نمایش داده شد. اين فيلم درباره رابطه دانشجويي ايراني به نام عماد با دختري فرانسوي به نام کارولين است كه تماماً در فرانسه فيلمبرداری شده است.

پنجاه و چهارمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری از ۲۸ ژوئن تا ۶ جولای (۷ تا ۱۵ تیر) در شهر کوچک و زیبای کارلووی واری در جمهوری چک برگزار شد.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

one × three =