جشنواره فیلم مستند تسالونیکی بیست ساله شد

فیلم مستند شاعرانه «واق واق سگها در دوردست» ساخته سیمون لرنگ ویلمونت از دانمارک، جایزه اسکندر طلایی بخش مسابقه جشنواره تسالونیکی را بدست آورد. ویلمونت، مستندساز دانمارکی همچنین جایزه «فیپریشی» (فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم) را نیز به خاطر این فیلم کسب کرد. این مستند، زندگی روزمره پسربچه ۱۰ ساله ای را به تصویر می کشد که در روستایی مرزی در خط مقدم جبهه جنگ در شرق اوکراین زندگی می کند. اسباب بازی او تفنگ است و او باید یاد بگیرد که به صدای انفجار موشک عادت کند. جایزه ویژه هیات داوران جشنواره تسالونیکی به طور مشترک به فیلم مستند «شهاب» ساخته گورجان کلتک از ترکیه و «بارونسا» ساخته جولیانا آنتون از برزیل رسید.

جشنواره فیلم مستند تسالونیکی، یکی از معتبرترین جشنواره های بین المللی فیلم مستند است که همه ساله در ماه مارس (اسفندماه) در یونان برگزار می شود. بیستمین دوره این جشنواره، میزبان ۲۲۸ فیلم مستند از سراسر جهان بود.

اورستیس آندراداکیس، مدیر جشنواره فیلم مستند تسالونیکی درباره اهداف و چشم اندازهای این جشنواره برای آینده گفت:«در بیستمین دوره جشنواره می خواستیم اهمیت و جذابیت ژانر مستند را نشان بدهیم. فیلم مستند گاهی از فیلم های داستانی با بازیگر نیز هیجان انگیزتر است. هدفمان این است که جشنواره مستند تسالونیکی در آینده میزبان ژانرهای مختلف مستند از جمله درام، کمدی، حادثه ای، انیمیشن و دلهره آور باشد؛ مستندهایی که جنبه های مختلف زندگی را به تصویر بکشد.»

تولید فیلم مستند در بازار آگورا

بازار مستند آگورا، یکی از مشهورترین بخش های جشنواره فیلم های مستند تسالونیکی است. امسال بیش از ۱۵۰ کارشناسان به تماشای فیلم های مستند جشنواره نشستند و درباره پروژه های جدید سینمایی با مستندسازان گفتگو کردند. ییانا سری، مدیر این بخش از جشنواره می گوید: «امسال همه چیز به خوبی گذشت. نسبت به دوره های گذشته افراد حرفه ای بیشتری در این بخش حضور داشتند. همکاریهای جدید نتایج مثبت به دنبال دارد و اتفاق های مثبت رخ داد. امیدواریم شاهد نمایش این مستندها در دوره های بعدی جشنواره تسالونیکی و جشنواره های بین المللی دیگر باشیم.»

سینمای مستند تجربیِ مردم نگار

یکی از بخش های جشنواره امسال تسالونیکی، تقدیر از سینمای تجربی «ورنا پاراول» و «لوسین کاستینگ تیلور» بود. فیلم «لویاتان» ساخته مشترک این دو مردم شناس و فیلمساز، آزمایشگاه میان رشته ای مردم نگاری حسی دانشگاه آکسفورد بود که در جشنواره به نمایش درآمد. ورنا پاراول فرانسوی در مورد رویکردش در فیلم مستند گفته است: «فکر می کنم انسان محوری در فیلم های ما نسبت به مستندهای دیگر کمتر است. نمی خواهم بگویم که انسان در مستندهای ما اهمیت ندارد. انسان اهمیت زیادی دارد اما حضورش با سایر مولفه های موجود در جهان تعدیل شده است.»

لوسین کاستینگ تیلور، نیز گفت که هدف از ساخت این فیلم، بازسازی ارتباط میان انسان و محیط اطرافش است. وی افزود: «به نظرم انسان این نکته را فراموش می کند که بخشی از جهان است. به همین دلیل هم هست که محیط زیست را نابود کرده است. نکته دیگر این است که انسان تنها حیوانی است که فراموش می کند حیوان است. از این جهت فکر می کنیم منحصر به فردیم و محیط زیست و گونه های دیگر موجودات زنده و جهان بیجان اطراف، هیچ ارتباطی به ما ندارد. می خواهیم در فیلم هایمان میان انسان و حیوانات و نباتات و مواد معدنی پیوندی دوباره برقرار کنیم.»

واقعیت مجازی در فیلم مستند

واقعیت مجازی، بخش جدید جشنواره تسالونیکی است که امسال میزبان هفت فیلم مستند بود. فیلم های این بخش نشان می دهد که در آینده شاهد تجربه های مستند شگفت انگیزی خواهیم بود. جشنواره فیلمهای مستند تسالونیکی که در شهر تسالونیکی یونان برگزار می شود امسال بیست ساله شد. این رویداد سینمایی، در طی بیست سال از یک جشنواره کوچک محلی به مکانی برای ملاقات و گردهمایی مستندسازان مطرح جهان تبدیل شده و چشم انداز آینده آن شوق آفرین است.

  • Add to Phrasebook
    • No word lists for English -> Persian…
    • Create a new word list…
  • Copy

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

13 + twenty =