شماره هفتم سینما-چشم ویژه سینمای جهان در سال ۲۰۱۳

شماره هفتم سینما-چشم ویژه نقد و بررسی آثار برگزیده سینمای جهان در سال ۲۰۱۳ است.این شماره از طریق این لینک در آمازون قابل خریداری است.سینما-چشم

فهرست مطالب:

نگاه سردبیر: سینمای جهان در سال ۲۰۱۳

پرویز جاهد/ امیر گنجوی

فیلم برتر سال:

مقدمه ای بر نظرخواهی از نویسندگان و مترجمان سینما-چشم/ مهدی امیدواری

جدول نظرخواهی بهترین فیلم های سال ۲۰۱۳

“نبراسکا”٬ سفر یک سالک در مرکز آمریکا/ مهدی امیدواری

یادداشت‌های کوتاه پیرامون برخی فیلم‌های برتر سال ۲۰۱۳/ پرویز جاهد

“درون لوئین دیویس”/ محمود خوش چهره

“درون لوئین دیویس”: سینمای بازنده ها/ پرویز جاهد

“درونِ لوئین دیویس”:پرتره‌ای پُرمهر و زمخت از بازنده‌ای زیبا

جاناتان رامنی

ترجمۀ: وازریک درساهاکیان

سینمای هالیوود:

از پیشتازان فضا تا جاذبه، یک‌سال فیلم‌علمی‌ـ‌تخیلی مسحورکننده / ونسان مَلُزا/ ترجمۀ: ساراسمیعی

دوازه سال بردگی: هنگامی که سینما تبدیل به قطعه‌ای موسیقی می شود / امیر گنجوی

“جاذبه”/ مَتیو مَشرِه/ ترجمۀ: سارا سمیعی

چرا لئوناردو دى کاپریو برنده اسکار نشد؟ جیمز مورفى/ ترجمۀ: امین بزرگیان

شالوده شکنی اسطورۀ خلقت در “فراموشی” ساخته جوزف کوزینسکی/ کارا عبدالملکی

“کلاهبرداری آمریکایی”/ علی موسوی

سینمای اروپا:

“زیبایی بزرگ”: در زندگی چه چیزی را بیشتر از همه دوست دارید؟ /شیرین قادر

“زندگی اَدِل”/ فرید اسماعیل پور

سینمای عبداللطیف کشیش(درباره “آبی، به رنگ عشق”/ شهرام تابع محمدی

گوژپشت ( پیرامون جنیست در سینمای عبداللطیف کشیش)/ سیریل بگن/ ترجمۀ: محمدرضا شیخی

“زن حشری” – بخش اول ساخته لارس فون‌تریه/ ونسان مالااوسا/ ترجمۀ: ساناز فرهنگی

سرد و خشک/ دیدگاه یک سینماگر دربارۀ “زن حشری”/ مصاحبه با کاترین برِیا/ ترجمۀ: ‌سارا سمیعی

پرده پارۀ پایان زمان(درباره “زن حشری”/ پَکُم تی یلمان/ ترجمۀ: سارا سمیعی

درباره “حسادت” ساخته فیلیپ گرل / نیکلاس الیوت/ ترجمۀ: ساناز فرهنگی

سینمای مستقل آمریکا:

“باشگاه خریداران دالاس” و موضوع هموفوبیا٬ استیگما و مونوپلی/ مهدی امیدواری

“رنگ سرچشمه”/ امیرحسن اصغری

رقص در روزمرگی/درباره “فرانسیس ها”/ صادق خوشحال

جادهٔ پُرپیچ و خم و طولانی /پیرامون “پیش از نیمه شب”/ فیلیپ لوپیت/ ترجمۀ: شورا فلاح وحدتی

تصویر دنیا از درون آینه(درباره “ساعات موزه”) /علی کرباسی

در برابر باد/ نگاهی به فیلم “باد برمی خیزد”/ رامین خانجانی

“او”: عدم اعتمادی عمیق و ریشه دار به تکنولوژی/ محمود خوش چهره

عشق در عصر سایبر/ نگاهی به فیلم “او”/ پرویز جاهد

سینمای جهان

بهم­ ریختن نظم نمادین/ درباره “گذشته” ساخته اصغر فرهادی/ سالور ملایری

“نشانی از گناه”/ ژواکیم لُه پَستیه/ ترجمۀ: سارا سمیعی

تبارشناسی مالیخولیا/ دربارۀ روایت در فیلم “تابو” ساختۀ میگوئل گومز/ مهدی گنجوی

سینمای مستند:

“عمل کشتار”( جاشوا اوپنهایمر)/ پرویز جاهد

بازی سینما و قاتلین بالفطره/ نگاهی به فیلم ” عمل کشتار”/ محمد حسین میربابا

“میدان”: وقایع نگاری انقلاب مصر/ پرویز جاهد

مطالعات سینمایی:

بازیِ برابر برای همه: طبقه و سایر تابوهای سینمای آمریکا/ هوارد همپتون/ ترجمۀ: آرش عزیزی

در باب ابتذال: سینما چگونه می‌تواند با ابتذال مقابله کند؟ / نوشتۀ درک زبونیان/ ترجمۀ: شهرزاد قانونی

نقد کتاب:

جنگ های پیدا و پنهانِ سلولویدی / نقد کتاب “خاموش کردن سینما: سانسور فیلم در چهارگوشۀ جهان”/ احسان خوشبخت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

eight − one =