حضور ژان لوک گدار با آیفون در کنفرانس مطبوعاتی فستیوال فیلم کن

ژان لوک گدار با اینکه سال هاست فیلم هایش در بخش های مختلف جشنواره کن شرکت می کند اما خود از حضور در جشنواره و شرکت در کنفرانس مطبوعاتی فیلم هایش خودداری کرده است. اما این بار او با حرکتی کاملا نو و غیرمتعارف از طریق موبایل و سیستم فیس تایم در کنفرانس مطبوعاتی فیلم جدیدش «کتاب تصویر» شرکت کرد و با این کار همه منتقدان و خبرنگاران حاضر در کن را مبهوت و غافلگیر کرد.

Mandatory Credit: Photo by Tristan Fewings/POOL/EPA-EFE/REX/Shutterstock (9669309a)
French director Jean Luc Godard attends the press conference remotely from his house for ‘Image Book (Le Livre D’Image)’ during the 71st annual Cannes Film Festival, in Cannes, France, 12 May 2018. The movie is presented in the Official Competition of the festival which runs from 08 to 19 May.
Image Book (Le Livre D’Image) Press Conference – 71st Cannes Film Festival, France – 12 May 2018

در این جلسه، گدار از منزل خود در سوئیس و از طریق موبایل آی فون خود و به واسطه فیلمساز و تهیه کننده سوئیسی فیلمش فابریس آراگنو، با مطبوعاتی های حاضر در سالن کنفرانس حرف زد و آنها نیز با کمک یک میکروفون جداگانه پرسش های خود را با او مطرح کردند. همچنین دوربین دیگری نیز تماشاگرانی را که سوال می کردند به گدار نشان می داد.

فیلم گدار روز جمعه در کن به نمایش درآمد و همانطور که انتظار می رفت با واکنش ها و نظرات متفاوت منتقدان سینمایی مواجه شد. برخی از منتقدان مخالف گدار مثل همیشه زبان گدار را پیچیده و غیرقابل فهم ارزیابی کردند و تعدادی نیز آن را ادامۀ جسارت های فرمی و زبانی گدار در کار با سیستم دیجیتال فیلمسازی دانستند. از سوی دیگر نشریه ورایتی خبر داد که گدار قصد دارد فیلم جدیدش یعنی «کتاب تصویر» را در قالب نمایشگاهی در پاریس، مادرید، نیویورک و سنگاپور به نمایش بگذارد. فابریس آراگنو، فیلمساز سوئیسی و از تهیه کنندگان فیلم گدار در کمپانی کاسا آزول به ورایتی گفته است که مشغول مذاکره با موزه بوبورگ و آرته رینا سوفیا در پاریس و گالری ملی در سنگاپور هستند.

این نمایشگاه که در فضایی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ مترمربع برگزار می شود، تصاویری از فیلم گدار را نشان می دهد و تجربه ای اینتراکتیو برای بازدیدکنندگان خواهد بود و آنها از میان جنگلی از تصاویر و صداها حرکت خواهند کرد. آراگنو با مقایسه «کتاب تصویر» گدار با تابلوی «گوئرنیکا» اثر پابلو پیکاسو گفت: «گوئرنیکا به یک فصل از تاریخ جهان مربوط بود در حالی که «کتاب تصویر» بیانگر ۲۰۰ سال از تاریخ معاصر است و دیدگاه هایی در مورد دنیای امروز را نیز مطرح می کند. همچنین به گزارش ورایتی، ژان لوک گدار که به ندرت در فیلم ها بازی می کند به زودی در فیلم مستندی به نام «وندردی رابینسون» ساخته میترا فراهانی، مستندساز ایرانی ساکن ایتالیا ظاهر می شود که در مورد دوستی و نامه نگاری های بین گدار و ابراهیم گلستان است. گلستان از شیفتگان و دوستان گدار است و از دهه هفتاد تا امروز با گدار مکاتبه داشته است. بر اساس کتاب «نوشتن با دوربین»، گلستان در فیلم داستانی «خشت و آینه»، ایده های مونتاژی غیرتداومی ژان لوک گدار در دهه شصت میلادی از جمله جامپ کات را به کار گرفته است.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

16 − 11 =