زندهیاد داریوش مهرجویی در سال ۱۳۵۱ فیلم «پستچی» را با برداشتی کاملاً آزاد و منطبق با شرایط ایران دهه پنجاه از نمایشنامه «وویتسک» اثر کارل گئورگ بوشنر، نمایشنامهنویس بزرگ آلمانی ساخت. «وویتسک» تراژدی عمیق و دردناکی دربارهی زندگی و عشق و حسادتهای سرباز حقیر و بیچارهای به نام «وویتسک» بود که بازیچهی نظامیها، پزشکان و جامعه شده و کارش به جنون میکشید. وویتسک، در واقع یکی از اولین ضدقهرمانهای تاریخ ادبیات نمایشی است. این نمایشنامه، بارها به وسیله کارگردانهای بزرگ تئاتر جهان از جمله اینگمار برگمن روی صحنه رفته است. ورنر هرتزوگ نیز در سال ۱۹۷۹، فیلمی بر اساس آن ساخت که در آن کلوس کینسکی نقش وویتسک را بازی میکرد. داریوش مهرجویی نیز اقتباسی کاملاً ایرانی از کار بوشنر ارائه داد و شخصیت تقی پستچی را از روی شخصیت وویتسک بوشنر ساخت و او را در جغرافیا و فضای کاملاً متفاوتی قرار داد. با این حال او به تم اگزیستانسیالیستی نمایشنامه که اسکیزوفرنی، جنون و ازخودبیگانگی بود وفادار ماند. علی نصیریان نیز که قبلاً در فیلمهای «گاو» و «آقای هالو» برای مهرجویی بازی کرده بود، در نقش تقی پستچی ظاهر شد و بازی درخشانی در این فیلم ارائه کرد. عزتالله انتظامی، ژاله سام، احمدرضا احمدی و بهمن فرسی از دیگر بازیگران این فیلم بودند. در مهرماه ۱۳۹۷ فیلم «پستچی» را با حضور داریوش مهرجویی در کارگاه فیلم «سینما-چشم» برای هنرجویان مؤسسه نشان دادیم. بعد از پایان فیلم نیز با مهرجویی درباره نحوۀ ساخته شدن این فیلم و شیوه اقتباسش از نمایشنامه «وویتسک» حرف زدیم. این پادکست، گزارشی است صوتی از این جلسه که با همکاری امیرهوشنگ مولایی تهیه شده است.
.