نامه سرگشاده سینماگران فرانسوی در همبستگی با اعتراض زنان در ایران

به گزارش مجله هالیوود ریپورتر، صدها تن از سینماگران فرانسوی، نامه سرگشاده‌ای را در حمایت از اعتراضات سراسری زنان در ایران امضا کردند.

در این نامه که به امضای لئا سیدو(بازیگر فرانسوی)، تیری فرمو(مدیر هنری فستیوال فیلم کن)، ایزابل هوپر و صد نفر دیگر رسیده، همگی خواستار حمایت همه جانبه از زنان و مردانی شدند که در پی قتل مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله کُرد ایرانی توسط گشت ارشاد، به خیابان‌ها ریختند و به وضعیت موجود در ایران اعتراض کردند.  صنعت فیلم فرانسه در این بیانیه به طور علنی از زنان ایرانی و معترضانی که در حال حاضر در ایران با سرکوب مقامات و نیروهای امنیتی مواجه‌اند حمایت کرده است. در این نامه از همه کسانی که از مرگ مهسا امینی شوکه شده‌اند، خواسته شده تا «با صدای بلند از معترضان حمایت کنند».

ایزابل هوپر، ژاک اودیار، تیری فرمو، سرژ توبیانا، میشل هازاناویسیوس و آلیس دیوپ از جمله چهره‌های مشهور سینمای فرانسه‌اند که این نامه را امضا کرده‌اند. سینماگران فرانسوی در این نامه نوشته‌اند:

“ما، تهیه‌کننده‌ها، نویسندگان، کارگردانان، تکنسین‌ها، کمدین‌ها، بازیگران زن و مرد، پخش‌کنندگان فیلم، مدیران جشنواره‌ها و کل صنعت فیلم فرانسه، حمایت خود را از زنان ایرانی که در حال حاضر برای آزادی خود می‌جنگند و زندگی‌شان را به خطر می‌اندازند و نیز مردم ایران که شجاعانه در حمایت از آنان به پا خاسته‌اند، اعلام می‌کنیم. ما از همه کسانی که از قتل مهسا امینی و سرکوب همه جانبه، بی‌رحمانه و مرگبار نیروهای دولت ایران شوکه شده‌اند دعوت می‌کنیم تا صریح و با صدای بلند از معترضان حمایت کنند. تا شاید شعار «زن، زندگی، آزادی» که به وسیله زنان ایرانی و همه معترضانی که به آنها ملحق شده‌اند، سر داده شده، شنیده شود. باشد که این زورگویی غیرقابل تحمل پایان یابد و راه برای عصری جدید در ایران و همه کشورهایی که در آنها زنان قربانی جهالت و تاریک اندیشی‌اند هموار شود. این نبرد جهانی برای زن، زندگی و آزادی نبرد ما نیز هست.”

از سوی دیگر ده‌ها ستاره سینمای فرانسه با انتشار کلیپی ویدیویی در اینستاگرام، با بریدن موی خود در برابر دوربین موبایل، از اعتراضات زنان در ایران حمایت کردند. این ویدیو با صدا و تصویر ژولیت بینوش، آغاز می‌شود که با قیچی کردن موی خود در مقابل دوربین موبایل می‌گوید «برای آزادی».

در این کلیپ که در اینستاگرام ژولیت بینوش منتشر شده، بازیگران زن سرشناسی چون ایزابل هوپر، ماریون کوتیار، ایزابل آجانی، شارلوت رمپلینگ و جین برکین را می‌بینیم که در حرکتی نمادین در همبستگی با حرکت اعتراضی زنان ایرانی، موی خود را قیچی می‌کنند. این کلیپ با نسخه‌ فارسی ترانه معروف «بلا چاو» منتشر شده است.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

eighteen − 3 =